25N, Dia Internacional per a l'eliminació de la violència envers les dones

Esteu aquí

La UPC s’adhereix als comunicats i manifestos presentats pels diversos òrgans representatius de les universitats i organitza activitats a tota la comunitat en aquest dia emblemàtic.

Avui dia 25 de novembre es celebra el Dia Internacional per a l'eliminació de la violència envers les dones amb diverses activitats organitzades pels centres de la nostra universitat. Els tres centres del Campus Nord, FIB, l’Escola de Camins i la de Telecomunicacions, han guardat un minut de silenci a les 12 h a la Plaça de Telecos per a retre homenatge a les víctimes. La programació d’activitats UPC inclou, entre d'altres, una conferència titulada "Abordaje de las violencias machistas desde una perspectiva feminista", que tindrà lloc el dimecres 27 de novembre a les 12.30 h.

La vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Gemma Fargas Ribas, ha fet difusió d'aquest dia internacional i ens recorda que cada centre docent té assignat un/a responsable d'igualtat, membre de l'equip directiu que és la persona de referència en el seu centre docent per a les qüestions relacionades amb la igualtat de gènere. D’aquesta manera, la xarxa de responsables d'igualtat, juntament amb l'Oficina d'Igualtat del Gabinet d'Innovació i Comunitat de la UPC, es converteixen en les vies per a garantir l'atenció de les persones que així ho requereixin.

D’altra banda, l'Institut Català de les Dones de la Generalitat de Catalunya ha convocat diferents actes institucionals a les quatre províncies catalanes, i des de l’Ajuntament de Barcelona s'ofereixen altres activitats per a participar en aquest dia. Per exemple, la xarxa de biblioteques de la ciutat comtal organitza xerrades, activitats familiars, exposicions i espectacles. Aquestes iniciatives es podran gaudir en algunes de les biblioteques fins el 14 de desembre. Podeu consultar tota la programació al web de l'ajuntament.

Un altre esdeveniment que convoca l’Ajuntament de Barcelona és el Premi 25 de Novembre, en el marc de l’Acord ciutadà per una Barcelona lliure de violència envers les dones. Des de l’any 2005 es lliura aquest premi com un gest per part del consistori amb l’objectiu d'oferir recursos econòmics i suport institucional al projecte guanyador. Enguany es tracta de la XIV edició, i amb el lema “BCN Antimasclista i Intercultural”, la idea és donar suport a les iniciatives de recerca, creació, visibilització, conscienciació o rebuig ciutadà col·lectiu contra les diferents formes i àmbits de les violències masclistes que influeixen en les vides de les dones migrants.

El 25 de novembre va ser declarat Dia Internacional contra la Violència de Gènere durant el primer Encuentro Feminista de Latinoamérica y del Caribe que a tenir lloc a Bogotà (Colombia) l’any 1981. En aquell moment, les dones van denunciar aquest tipus de violència en l’àmbit domèstic, així com la violació i l’assetjament sexual en l’àmbit dels governs, i s’incloïa la tortura i els abusos de presoneres polítiques.