Karina Gibert, Premi Creu Casas de l’Institut d’Estudis Catalans, menció honorífica “Dones per canviar el món”

Esteu aquí

La catedràtica de la UPC, professora de la FIB, i directora de l’IDEAI-UPC, Karina Gibert Oliveras, ha estat guardonada amb la menció honorífica del Premi Creu Casas “Dones per canviar el món”, dels Premis Sant Jordi 2022 de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).

El Premi Creu Casas es va crear fa cinc anys per promoure les dones que conreen la ciència i s’atorga per segon any consecutiu a Gibert en reconeixement de la seva trajectòria en tasques de divulgació i aproximació de la tecnologia a l’alumnat femení, posant en valor especialment el seu perfil inspirador i les aportacions que ha fet per a superar la ceguesa de gènere en els àmbits tecnològics.

L’acte de lliurament dels Premis Sant Jordi 2022, va tenir lloc el dia 22 d’abril a dos quarts de dotze del migdia a l’IEC, i ha estat presidit per Teresa Cabré, presidenta de l’IEC, acompanyada de la presidenta del Parlament de Catalunya, Laura Borràs, i de la resta de membres de l’equip de govern de l’IEC. L’acte ha estat retransmès per YouTube.

Karina Gibert és catedràtica de la UPC, i directora del centre de recerca Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI-UPC). Llicenciada en informàtica per la Facultat d’Informàtica de Barcelona on imparteix docència des de fa més de 30 anys, és gran coneixedora de la bretxa de gènere en l’àmbit de la informàtica i la tecnologia en general. Com a vice-degana del Col·legi Oficial d’Enginyeria Informàtica de Catalunya (COEINF), al 2018 va fundar la comissió de gènere del COEINF, donesCOEINF, del que és presidenta. També és sòcia fundadora del capítol de gènere de l’Associació Catalana d’intel·ligència artificial, i co-ambaixadora del Women in Data Science d’Stanford a Barcelona.

Aquesta menció és un reconeixement a la intensa tasca que realitza per superar la manca de vocacions femenines en tecnologia i en especial en l’enginyeria informàtica.

Entre els projectes que ha posat en marxa podríem destacar la creació del portal PrEInf (http://preinf.dones.coeinf.cat/) que dona visibilitat a les enginyeres informàtiques, el projecte Top Secret Rosies de formació de talent femení en intel·ligència artificial (IA), dirigit al foment de la dona i la nena a la ciència.  Gibert és una de les científiques referents del programa aquiSTEAM de la UPC i participa activament en les activitats UPC per a eliminar la bretxa de gènere als estudis tecnològics.

L’IEC li atorga aquesta distinció “per la seva rellevant i destacada trajectòria acadèmica, amb la qual hi ha contribuït a generar un model i referent per a les generacions futures”.

L’IEC ha concedit els Premis Sant Jordi 2022 del XCII Cartell de premis i de borses d’estudi. A més dels premis i de les borses d’estudi de l’IEC, s’han lliurat els premis de les diferents seccions i societats filials, així com els premis, ajuts i borses de les fundacions de l’Institut. Aquests guardons reconeixen la tasca investigadora en tots els àmbits de la ciència i la cultura catalanes, i s’atorguen a aquelles persones que destaquen per la seva vàlua científica o acadèmica.

Els Premis Sant Jordi contribueixen des de l’any 1914 a promoure la recerca científica, la cultura i la llengua catalana, sent l’activitat amb més tradició de l’Institut.

Web IEC