Sebastià Xambó Descamps, Medalla Narcís Monturiol 2020 al mèrit científic i tecnològic

Esteu aquí

El professor adscrit a la FIB rep una de les deu medalles amb què el Govern reconeix les aportacions més destacades al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya.

Sebastià Xambò ha estat distingit amb una de les medalles Narcís Monturiol 2020 que atorga el Govern català a deu investigadors i investigadores (sis homes i quatre dones) del sistema de coneixement de Catalunya per la seva contribució al desenvolupament de la ciència i la tecnologia. La concessió d’aquests guardons es recull al decret 72/2020, publicat el 23 de juliol de 2020 al DOGC per resolució de 21 de juliol, i a proposta de la consellera d'Empresa i Coneixement. Les distincions van ser instituïdes per la Generalitat l’any 1983 i amb la resolució d’aquest juliol el Govern ha atorgat un total de 291 Medalles Narcís Monturiol (227 a homes i 64 a dones).

Xambó és doctor en Matemàtiques per la Universitat de Barcelona (UB), professor emèrit del Departament de Matemàtiques de la UPC i professor visitant del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS). També va ser degà de la Facultat de Matemàtiques i Estadística, així com vicerector de Sistemes d’Informació i Documentació de la UPC i president de la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM) de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). A més, va ser l’organitzador a Barcelona del tercer congrés de l’European Mathematical Society que va tenir lloc l’any 2000.

El professor emèrit de la UPC ha estudiat la geometria algebraica, la teoria de codis correctors d’errors i els seus aspectes computacionals, a més de les àlgebres geomètriques i les seves aplicacions a la física i a l’enginyeria. Ha publicat més de 40 articles al respecte, llibres de text avançat i monografies de recerca. A la seva carrera també cal ressaltar la seva implicació en  el lloc web ‘El Árbol de las Matemáticas’ (ArbolMat), sent Xambó el seu principal impulsor. Aquest web és una galeria que recull els perfils científics rellevants d’investigadors i investigadores d’Amèrica Llatina, Espanya i Portugal en el camp de les matemàtiques i el de persones inspiradores en aquest àmbit.
Sebastià Xambó va rebre a l’octubre de 2019 la medalla de la Real Sociedad Matemática Española (RSME) per la seva trajectòria científica-acadèmica i pel seu servei a la comunitat matemàtica.