Les Doctores en informàtica de la UPC, Karina Gibert, i Núria Castell, guardonades amb el premi Ada Byron.

Esteu aquí

Karina Gibert i Núria Castell reconegudes amb el Premi Ada Byron del Colexio Profesional de Enxeñaría en Informática de Galicia, per fer visible i fomentar la presència de les dones en el món tecnològic.

La catedràtica de la UPC, professora de la FIB, i directora de l’IDEAI-UPC, Karina Gibert Oliveras, i la doctora i professora jubilada de la UPC, Núria Castell Ariño, han rebut el premi #AdaByron del Colexio Profesional de Enxeñaría en Informática de Galicia (CPEIG), per fer visible i fomentar la presència de les dones en el món tecnològic. El Premi està dedicat a Ada Byron, per ser considerada la primera programadora informàtica de la història.

El premi Ada Byron, que es va lliurar per primera vegada l'any 2012, és una de les categories dels premis que lliura la CPEIG durant la Noite da Enxeñaría en informática de Galicia, que es concedeixen anualment amb l'objectiu de donar visibilitat a la participació femenina en tots els nivells de la tecnologia: com a persones usuàries, emprenedores, gestores de la innovació, investigadores i líders en el sector de les noves tecnologies.

L'any 2021 l'enginyera i doctora en informàtica Ana Freire el va rebre per la seva aportació en l'aplicació de la intel·ligència artificial al bé social, i l’any 2020 el va rebre la informàtica Sabela Ramos, que treballa per Google research. Gibert i Castell, recolliran la distinció a la gala de la XIV Noite d'Enxeñaría en Informática de Galicia, que se celebrarà l'1 de juliol a Santiago.

Karina Gibert es catedràtica de la UPC, i directora del centre d'investigació Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI-UPC). Llicenciada en informàtica por la Facultat d'Informàtica de Barcelona on imparteix docència des de fa més de trenta anys, és gran coneixedora de la bretxa de gènere en l'àmbit de la informàtica i la tecnologia en general. Com a vicedegana del Col·legi Oficial d'Enginyeria Informàtica de Catalunya (COEINF), en el 2018 va fundar la comissió de gènere del COEINF, dones COEINF, del qual és presidenta. També és sòcia fundadora del capítol de gènere de l'Associació Catalana d'intel·ligència artificial, i coambaixadora del Women in Data Science de Stanford en Barcelona.

Núria Castell, professora jubilada de la UPC, va ser una de les primeres promocions de llicenciades en informàtica per la Universitat Autònoma e Barcelona (UAB) i es va doctorar en la UPC l'any 1989. Ha liderat projectes en l'àmbit del gènere com el projecte +NoiesTIC i va col·laborar en el projecte europeu H2020 Gender Equality en Engineering through Communication and Commitment (GECCO) que ha rebut diversos premis. Actualment partícip en programes de mentoria dirigits a l'alumnat de primària del programa Inspira STEAM creat per la Universitat de Deusto, i al programa Aquí STEAM de la UPC, i assessora projectes de recerca des de la perspectiva de gènere.

Aquest guardó és un reconeixement a la intensa tasca que ambdues han realitzat per les vocacions femenines en tecnologia, i en especial en l'enginyeria informàtica, i per eliminar la bretxa de gènere en els estudis tecnològics.

Web CPEIG