Conferència: "Cervells líquids"

Hora: 12.30 h
Lloc: Sala d’actes Manuel Martí Recober de la FIB
Conferenciant: Ricard Solé

Al marc del cicle "Idees potents de i entorn IA", Ricard Solé impartirà una conferència l'exploració de què pugui ser un cervell i una ment des de la perspectiva de la complexitat.

"La nostra biosfera inclou diversos tipus de cognicions, des dels cervells fets de neurones connectades entre elles fins a un multivers de "cervells líquids" que inclou les formigues, el sistema immunitari i, potser, la societat humana. Podem definir una teoria general d'aquests sistemes cognitius? Quines són les limitacions de cadascun? Podran les xarxes neuronals artificials assolir la complexitat dels sistemes vius? Podrem crear cervells sintètics? Explorarem aquestes i d'altres qüestions i com apropar-nos a les respostes mitjançant una aproximació interdisciplinària."

Ricard Solé és professor investigador de l'ICREA (Institut Català de Recerca i Estudis Avançats) i actualment treballa a la Universitat Pompeu Fabra, on dirigeix el Laboratori de Sistemes Complexos del PRBB (Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona). És llicenciat tant en Física com en Biologia per la Universitat de Barcelona, i es va doctorar en Física a la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya). També és professor extern del Santa Fe Institute (Nou Mèxic, EUA) i del Complexity Science Hub a Viena. La seva investigació ha rebut el suport de diverses entitats a Europa i els Estats Units, incloent-hi la McDonell Foundation o els ERC Advanced Grants. Un dels seus interessos d'investigació principals és entendre els orígens i l'evolució de la complexitat i dels sistemes naturals i artificials, incloent-hi l'espai de les cognicions possibles del que ell anomena «cervells líquids». En els darrers anys ha impulsat una nova investigació orientada a la «terraformació» d'ecosistemes en perill de col·lapse. Utilitza tant models matemàtics com a estudis experimentals basats en la biologia sintètica. Ha estat el comissari de l'exposició Cervell(s) que es pot visitar al CCCB fins a l'11 de desembre.