Conferència: "La Renda Bàsica Universal"

Esteu aquí

Dia: 6 de novembre
Hora: 12.00 h
Lloc: Sala d'actes (edifici Vèrtex)

Cicle de conferències organitzat en l’àmbit de l’assignatura “Empresa i Entorn Econòmic”

Jose Cabré i Joan Carles Gil, professors del Departament d’Organització d’Empreses es complauen a convidar-vos al cicle de Conferències/Debat.

Cada vegada més països estudien la possibilitat d'implantar una renda bàsica universal per eradicar la pobresa. L'increment de la desigualtat, la precarització de l'ocupació i l'arribada de robots en la indústria han fet disparar les alarmes. Sense anar més lluny, les últimes dades d'IDESCAT apunten que el 20% de la població catalana viu sota risc de pobresa.

La renda bàsica (RB) és un ingrés pagat per l’Estat a tots al seus ciutadans, de forma incondicional, independentment d’altres ingressos que puguin obtenir.

No és una subvenció, un subsidi o una assegurança condicionada. Ni pressuposa la satisfacció d'algun requeriment, per exemple, demostrar un determinat estat de pobresa, estar buscant treball remunerat, o haver perdut l'ocupació. Aquesta característica tan distintiva de la RB, la de no estar condicionada a cap requisit diferent del de la ciutadania o residència acreditada, la distingeix clarament, per posar solament alguns exemples, del subsidi d'atur, dels subsidis agraris, de l'impost negatiu de la renda, dels programes com "caps de família" argentins, de les rendes mínimes d'inserció que centralitzadament considera la República Francesa o descentralitzadament el Regne d'Espanya, etc.

Conferenciant:

Daniel Raventós, professor a la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona. És un dels introductors de la proposta de la Renda Bàsica.

Fou un dels fundadors de la Xarxa Renda Bàsica l'any 2001, essent-ne el seu president des de llavors. Dedica bona part de la seva activitat a la promoció pública de la Renda Bàsica (autor d’una desena de llibres sobre aquesta problemàtica I de nombrosos articles). El seu darrer llibre: La renta básica en la era de las grandes desigualdades.

El professor Raventós ens farà reflexionar del per què, o no, de la RB: hauria de ser un dret de tot ciutadà o, simplement, una recompensa/caritat pels fracassats, pels oblidats de la terra? Pot provocar un augment de la inflació? Estimula la ganduleria o la creativitat i l’emprenedoria? i  sobre la seva viabilitat, o no, d’aquesta: Com es pot finançar sense provocar desequilibris econòmics? Via impostos? Quins? Com evitar l’efecte crida? S’ha d’implantar en tots els països a la vegada? Etc.