Història d'Internet

Abans d'Internet

Abans de la creació d'Internet, l'única forma de comunicar-se digitalment era per mitjà del telègraf. El telègraf es va inventar al 1840, emetia senyals elèctrics que viatjaven per cables connectats entre un origen i un destí. Utilitzava codi Morse per a interpretar la informació.

ARPANET

Els EE.UU. van fundar l'Advanced Researchs Projects Agency (ARPA) a través del Ministeri de Defensa. L'ARPA estava format per uns 200 científics d'alt nivell i tenia un gran pressupost. L'ARPA es va centrar en crear comunicacions directes entre ordinadors per poder comunicar les diferents bases d'investigació.

Al 1962, l'ARPA va crear un programa d'investigació computacional sota la direcció de John Licklider, un científic del MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Al 1967 ja s'havia fet prou treball per a que l'ARPA publiqués un pla per fer una xarxa d'ordinadors anomenada ARPANET. L'ARPANET recopilava les millors idees del equips del MIT, el Natinonal Physics Laboratory (UK) i la Rand Corporation. La xarxa va anar creixent i al 1971 ARPANET tenia 23 punts comunicats.

D'ARPANET a INTERNET

Al 1972 ARPANET es va presentar la First International Conference on Computers and Communication a Washington DC. Els científics d'ARPANET van demostrar que el sistema era operatiu creant una xarxa de 40 punts connectats en diferents localitzacions. Això va estimular la recerca en aquest camp i es van crear altres xarxes.
Entre el 1974 i el 1982 es van crear gran quantitat de xarxes entre les que podem destacar:

• Telenet (1974): Versió comercial de ARPANET.
  • Usenet (1979): Sistema obert centrat en l'e-mail i que encara funciona.
  • Bitnet (1981): Unia les universitats americanes usant sistemes IBM.
  • Eunet (1982): Unia Regne Unit, Escandinàvia i Holanda.
En aquell moment el món de les xarxes era una mica caòtic tot i que ARPANET seguia sent l' “estandard”. Aal 1982, ARPANET va adoptar el protocol TCP/IP i en aquell moment es va crear Internet (International Net).

D'ARPANET A WWW

Al començament dels anys 80 es van començar a desenvolupar els ordinadors de forma exponencial. El creixement era tan veloç que es temia que les xarxes es bloquegessin degut al gran nombre d'usuaris i d'informació transmesa, causada pel fenómen de l'e-mail. La xarxa va seguir creixent exponencialment com mostra el gràfic següent.

WWW

La World Wide Web (WWW) és una xarxa de llocs que poden ser buscar i mostrats amb un protocol anomenat HyperText Transfer Protocol (HTTP).

El concepte de WWW va ser dissenyat per Tim Berners-Lee i alguns científics del CERN (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire) a Ginebra. Aquests científics estaven molt interessats en poder buscar i mostrar fàcilment documentació a través d'Internet. Els científics del CERN van dissenyar un navegador/editor i li van posar el nom de World Wide Web. Aquest programa era gratuït. No és gaire conegut actualment, però moltes comunitats científiques el van començar a fer servir en el seu moment.

Al 1991 aquesta tecnologia va ser presentada al públic tot i que el creixement en la seva utilització no va ser molt espectacular: al final del 1992 només hi havia 50 llocs web al món i al 1993 n'hi havia 150.

Al 1993 Mark Andreesen del National Center for SuperComputing Applications (NCSA) de Illinois va llençar Mosaic X, un navegador fàcil d'instal·lar i d'usar. Va suposar una millora notable en la forma en que es mostraven els gràfics i era molt semblant a un navegador d'avui en dia. A partir de la publicació de la tecnologia WWW i dels navegadors es va començar a obrir Internet a un public més ampli: activitat comercials, pàgines personals,etc... Aquest creixement es va accelerar amb l'aparició de nous orinadors més barats i potents.

QUE OFEREIX INTERNET ACTUALMENT?

Correu electrònic (e-mail)
El correu electrònic o e-mail, permet escriure, emmagatzemar, enviar i rebre correus mitjançant sistemes de comunicació electrònics. El correu electrònic ha revolucionat les comunicacions entre les persones i ha deixat el correu tradicional en una posició gairebé marginal pel que fa a les comunicacions personals.

Navegadors
Els navegadors web són programes que permeten als usuaris interactuar de manera gràfica amb la informació d'una pàgina web. Internet Explorer i Mozilla Firefox son dos dels navegadors més populars en l'actualitat.

Xat
Els xats ofereixen la possibilitat de comunicar-se entre moltes persones per escrit a través d'internet. Els xats han permès a les persones que els utilitzen la comunicació amb altres usuaris de manera anònima.

Cercadors
L'aparició de cercadors web que indexen gran part del contingut que es pot trobar a Internet, com Google o Yahoo, han revolucionat la forma en que les persones cerquen la informació que necessiten.

Wikipedia
La wikipedia és la primera enciclopèdia en línia escrita col·laborativament des d'Internet per voluntaris. La major part dels continguts poden ser millorats per qualsevol persona que disposi d'un navegador web. La wikipedia també ha revolucionat la manera en que la gent cerca la informació que necessita, i ha fet que les enciclopèdies de paper de tota la vida vagin decreixent poc a poc.

Comerç electrònic (e-commerce)
El comerç electrònic consisteix en vendre o comprar productes o serveis mitjançant sistemes electrònics com Internet. Gràcies a llocs com eBay, qualssevol persona de qualsevol indret pot comprar tota mena de productes des de casa seva mitjançant un navegador.
Més informació sobre la història detallada d'Internet:

Facultat d'Informàtica de Barcelona | retroinformatica@fib.upc.edu | Crèdits