Castell de Burriac per les fonts d'Argentona

30è aniversari de la FIB

Descripció del castell

El Castell de Burriac és un castell que s'alça sobre el turó de Burriac, situat a 401 metres sobre el nivell del mar entre les poblacions d'Argentona i Cabrera de Mar. La primera documentació que ens mostra l'existència del castell data de l'any 1017. Des del Castell hi ha una fantàstica vista de tot el litoral del Maresme i Barcelonés.

Descripció de la trobada

La trobada es realitzarà el proper 17 de març a les 10 del matí a la font del camí. Per arribar a Argentona fàcil, oi?, calculeu que des de la sortida de Barcelona són aproximadament 20 o 25 minuts.

La proposta és arribar al Castell passant per les Fonts d'Argentona. Passarem per 6 fantàstiques fonts (veure documentació adjunta). Calculem que farem uns 30 minuts per les fonts. Des de la Font del Ferro ens separarem en dos grups.

Els intrèpids farem drecera pel mig del bosc, seguint l'antic camí dels bandolers (antecessors dels pirates informàtics). Aquest passa per tres trams amb nom propi i que van creuant en línea recta el camí antic d'anar a Burriac. El primer és la "drecera d'en Vador", un tram de sotabosc amb molta brolla. Sovint es veuen porcs senglars. Millor no donar-los res de menjar, que després no te'ls treus de sobre. El segon tram, "drecera d'en Bernat", fa una fantàstica variant que puja recte muntanya amunt i no és apte per fumadors. A la tardor s'hi fan bolets en el mateix camí i es pot omplir el cistell baixant del Castell. El darrer tram, "drecera de l'Àngel" és el que ens porta directes al coll de Burriac a través d'unes sureres. En una d'elles és on penjaven els bandolers a les seves víctimes. Encara s'hi pot trobar un tros de la corda. Tot plegat seran uns 20 minuts fins arribar al coll de Burriac. Ara ja només ens queda l'atac final fent una grimpada, la "grimpada d'en Marc", per la cara oest de la muntanya.

Els no tan intrèpids pujarem pel camí nou. Des de la Font del Ferro, agafa una pista forestal que va pujant la muntanya fent ziga-zaga. La pista agafa alçada de manera força suau. En 30 minuts ens plantarem al coll de Burriac. A partir d'aquí agafarem una pista de servei que es va fer per arribar al castell amb cotxe tot terreny quan va ser restaurat fa deu anys.

Porteu càmeres de fotos!, les vistes són fantàstiques. Si és un dia net i clar, es veuen les illes.

El punt de trobada serà a la font del camí. Per arribar-hi trobareu un mapa adjunt. Es recomana arribar a la plaça nova (centre del poble). A partir d'aquí agafar els carrers indicats en el mapa: c. Mossen Jacint Verdaguer, c. Canigó, Pss. Baró de Viver (arribareu a una mini rotonda amb un pi al mig), Pss. Gallifa Ballot, Pss Burriac. Aparqueu on hem indicat un cercle vermell.

Us hi esperem!. A les 10:00 a la Font del Camí.

Si som colla llogarem autocars.
Pels que vindreu en família es tracta d'una ruta APTA PER A NENS I NENES DE TOTES LES EDATS.

Confirmeu l'assistència abans del 12 de març, indicant quants sereu i l'opció de transport: Cotxe propi o autocar.
Adreça de contacte: excursio30@fib.upc.edu

Ampliar mapa

Descripció de les fonts

FONT DEL FERRO : Restaurada al 1994
Es troba en el Veïnat de Lladó, emplaçada al començament del torrent de Burriac i en el camí vell de pujar al castell; també és coneguda per la Font de Dalt. El propietari és Josep Ma. Gallifa. L'aigua neix d'una mina. De de la mina, va canalitzada en un recorregut d'uns 30 metres, fins arribar a una ferma construcció artística que data de l'any 1994 i que venia a reemplaçar la que hi havia d'ençà .
FONT DEL GRUP: Construïda: Any 1993
La seva aigua prové d'una mina que anava a Can Llei. Aquesta aigua es perdia per el torrent aleshores es va decidir fer una font per recuperar l'aigua i es va pensar en fer una font amb el nom del Grup per aixó és diu la Font del Grup.
FONT DE L'ESQUIROL : Creada l'any 1998
Amb mina pròpia però també amb aigua del pou de Can Llei per controlar el seu volum d'aigua. Per accedir del camí a la font hi ha un petit pont per passar per sobre del torrent que ve de la Font del Ferro. A 10 metres hi ha situada la Font de l'Esquirolet. Per la part superior de la Font de l'Esquirolet es troba un caminet que porta fins a la Font del Grup i la Font del Ferro.
FONT DE L'ESQUIROLET: Creada l'any 1998
A partir d'un naixement que es va trobar i es va canalitzar. A vegades no hi raja aigua. La seva mina queda seca.
Està situada molt a prop de la font de l'Esquirol. A la seva part superior hi ha un caminet que porta cap a la Font del Grup i Font del Ferro.
FONT DE LES SURERES: Construcció: Any 1999
Creada a partir del pou de Can Llei i baixa fent sifó. Fent honor al seu nom hi ha dues sereres centenàries. S'hi accedeix passada la Font del Camí anant cap al camí de Burriac, hi ha un petit camí molt abans de la desviació de les fonts de l'Esquirol i l'Esquirolet. Actualment és una de les que més aigua hi raja.
FONT DEL CAMÍ: Construïda any 1999
Es troba en el Veïnat de Lladó, es en bell mig del camí que ens porta cap a Burriac, la seva mina està emplaçada a uns 100m metres sobre el camí de Burriac, en un xaragall que el travessa abans d'arribar a la Font de Ferro i uns 325 metres quasi enfront de Can Ferraters. Aquesta mina es troba enclavada en el terreny d'en Josep Ma. Gallifa. L'aigua anava canalitzada des de la mina fins el llac de Can Ferraters, rajant directament a dins i podent-s'hi beure.
En els voltants hi ha sureres, roures, esbarzers i altres. Bon lloc per agafar forces per pujar a Burriac o per descansar al baixar del castell.